Zekât ile İlgili Bazı Hükümler
1- Hanefi ve Şafii mezhebine göre, bir kimsenin elinde ticaret malı bulunursa, onu satmamaya ve evi için alıkoymaya karar verirse artık o mal, ticaret malı olmaktan çıkar ve zekâta tabi olmaz. (el-Mebsût; 2/198)
2- Zekât veya fitre verilirken, verilen şeyin zekât veya fitre olduğunu söylemek şart değildir. Ancak bunların zekât veya fitre niyetiyle verilmesi şarttır.
3- Hanefi ve Şafii mezheblerine göre, bir kimse ticaret maksadı ile değil de elindeki paranın bugünkü değerini muhafaza etmek için bir arsa satın alır ve üzerinden bir yıl geçerse zekâtının verilmesi gerekmez. Çünkü gayesi, ticaretle meşgul olup devamlı alışveriş yapmak değildir. Ancak emlakçılık yapan kimse, bu işin ticaretini yaptığı için zekât vermesi lazımdır.
4- Hanefi ve Şafii mezheblerine göre, ticaret yapan bir kimsenin elinde ticaret malı yıllarca kalsa bile, nisaba ulaştığı takdirde mutlaka her sene hesaplanıp zekâtı verilir. (Fetava el-Kübra, 2/43)
Kaynak: Büyük İslam İlmihali
Müellif: Seyda Muhammed Konyevi (k.s) Hazretleri
|