hakka davet, davet hakkka, hakka davet sitesi, hakka sitesi davet, davet sitesi hakka, namaz, namaz ile ilgili bilgiler, taharet, tasavvuf, tasavvuf nedir, abdest, abdest nedir, abdestin farzları, abdestin sünnetleri, itikat, temel itikat bilgileri, allahın sıfatları Hakka Davet - Necaseti Temizleme Yolları
   
  Hakka Davet
  Necaseti Temizleme Yolları
 
Hakka Davet sitesinin Necaseti Temizleme Yolları sayfasıdır.

Necaseti Temizleme Yolları

 
Hanefi mezhebine göre, necaseti temizleme yollarının bazıları şunlardır: 

1- Su ve Temizleyici Özelliği Bulunan Sıvılarla Temizleme: Hükmi necaset (hades) denilen; abdestsizlik, cünüplük, hayız ve nifas halleri, her türlü mutlak temiz sularla giderilir. Bu sular bulunmadığı takdirde abdestsizlik gibi hades hali teyemmümle giderilebilir. 
   Hakiki necaset (hubus) denilen pislikler ise temiz olan mutlak ve mukayyed sularla temizlenir. Necis bulunan bir şeyi hem su ile hem de temiz olup temizleyici özelliği bulunan sirke, gül suyu, benzin vb. maddelerle temizlemek caizdir. Ancak suyun dışındaki bu maddelerin, sıkıldığı zaman dokunduğu terden su gibi çıkarak akması şarttır. Sıkıldığı halde bulaştığı yerden pek çıkmayan yağ, pekmez, bal, süt, ayran, üzüm suyu gibi maddelerle temizlik yapmak caiz değildir. Çünkü yağlı ve yapışkan sıvılarla, akıcılık ve incelik özelliğini kaybetmiş sularla pislikle temizlenemez. 
  Necaset, kan gibi görünen bir pislik ise temizlenmesi bir defa yıkamakla pislik giderilmişse yeterli olur. Ancak koku ve renk gibi giderilmesi zor bir seser kalırsa bunun bir zararı yoktur. Necaset bulaşan eşyada, necasetin renk ve kokusu kaybolmayacak halde ise o eşya, kendisinden tertemiz su akıncaya kadar yıkanır. 
  Eşyaya bulaşan necaset, gözle görülmeyen türden ise üç defa yıkamak yeterlidir. Ancak her defasında sıkmak, son sıkmada hiç su damlamayacak şekilde sıkmak gerekir. Böylelikle hem yıkanan eşya, hem yıkayan kişinin eli, hem de yıkanan kap temizlenmiş olur. Sıkılması mümkün olmayan bir eşya, üç defa ayrı ayrı yıkamak ve her seferinde üzerindeki suyun akıp giderilmesi ile temizlenmiş sayılır. 
   Necaset bulaşan halı veya kilim gibi eşyalar, her iki yüzünü de necasetin üç vasfı, maddesi, lekesi ve kokusu gidene kadar su döküp fırçalamakla ve temiz su gelene kadar su akıtmakla temizlenmiş olur. 
   Tuğla veya topraktan yapılmış kaplar, pis olunca üç kez yıkamakla temiz olur. Ancak yıkamada kurutulup pisliğin rengi ve kokusu giderilmelidir. 
    Temiz olmayan bir su içinde kalarak şişen buğday ve arpa gibi şeyler, üç defa suda ıslatılır ve her defasında kurutulup suyu çekildikten sonra temizlenmiş olur. (Hidayet el-Kafi el-Teybin; Fetavayı Hindiye; el-Muhit; Serahat, Şerh-i Münyet'il Masalli, İbrahim Halebi)
 2- Silme yolu ile temizleme: Bıçak, cam, ayna, cilalı tahta, düz mermer ve tepsi gibi şeyler, kuru veya yaş necasetlerle pislenirse, yaş bir bez veya sünger ile veya toprak ve yaprakla silinerek pisliğin izi kalmadığına kanaat getirilirse, temizlenmiş olurlar. 
3- Suda Kaynatma: İçine bir pislik karışan ve yüzeyi 65 cm. kareden küçük olan süt, pekmez ve bal gibi şeyler, asıl miktarlarına düşünceye kadar su ile kaynatılır. Üçüncü kaynatmada bunlar temizlenmiş olur. 
  Usulüne göre boğazlandıktan sonra, henüz bağırsakları çıkarılmadan, tüylerini rahatça yolmak için kaynar suya atılan tavuk ve ona benzer hayvanlar necis olur. Ancak, daha önce dediğimiz gibi içki ile pişen etin temizlenmesi gibi olur. Çünkü pis suyu gemen emer, onun için böyle bir hayvan kesildikten sonra, hem akan kanını hem de içini çıkarıp yıkadıktan sınra kaynar suya atılmalıdır. 
   İşkembe de yıkanıp temizlenmeden kaynar suya atılıra necis olur. Fakat kaynatılmamış olan suya atılıp çıkarılırsa, temiz bir su ile yıkandığı vakit temizlenmiş olur. (Şafii mezhebinde ise kaynar suya atılıp kaynatılsa, temiz bir suyla yıkandığı zaman temizlenmiş olur.)
4-Ovma yolu ile temizleme: Bu yolla, elbiseye değip kuruyan insan menisi temizlenir. Yıkadıktan sonra lekesinin kalmasında bir sakınca olmadığı gibi ovmadan sonraki kalan izde de bir sakınca yoktur. Meni yaş ise insandan başka bir mahlûkun menisi ise bu ovma ile temizlenmez. Bunların yıkanması gerekir. 
5- Ateşe sokmak yolu ile temizleme: Ateş bazu yerlerde temizleyicidir. Boğazlanmış bir hayvanın kellesi üzerinde veya herhangi bir maden parçası üzerinde bulunan kanlar, ateşe sokulup kaybedildiği zaman, o şeyler temizlenmiş olur. 
   İçlerine yaş pislik değmemiş olan fırınlar ve tandırlar, içlerinde yanan ateşle temizlenmiş olup ekmek pişirilebilir. 
6-Yerin Temizlenmesi: Pislenen yeryüzü, güneş, ateş veya rüzgarın etkisi ile kuruyarak üzerindeki necaset kaybolursa, temizlenmiş olur. Böyle bir yerde namaz kılmak caizdir. Fajat onunla teyemmüm yapılamaz. Zira teyemmümde toprağın tertemiz olması şarttır. Bu şekilde temizlenmekle, temizleyici hükmüne girmez. O yerde bulunan ağaç, ot, döşenmiş taş, tuğla ve kiremit gibi şeyler de üzerlerine bulaşan necasetin kurumasıyla temizlenmiş olur. 
7- Suyun akması veya kaybolması yolu ile temizleme: İçine pislik düşmüş olan küçük bir su, bir havuz veya hamam kurnasu, üzerindeki musluktan temiz bir suyun akması ile, o havuz veya hamam kurnasının yüzünden pisliğin eseri kalmayınca akıp gitmesiyle temiz olur. Çünkü bu, akarsu hükmüne girer. Havuz veya hamam kurnasında bulunan suyun, alttan akıp gitmesiyle temizlenmiş sayılmaz. Çünkü suyun yüzüne itibar edilir. 
   Pis olan bir kuyunun suyu çekilerek kaybolunca, o kuyu temizlenmiş olur. Yerine gelen su pis değildir. Çünkü giden pislik geri dönmez. 
8- Hal değiştirme yoluyla temizleme: Necis olan bir madde, temiz bir madde haline dönüşürse temiz olur. Bir merkep veya domuz tuzlaya düşüp (diri veya ölü fark etmez) tuz haline gelse; tezek yanıp kül olsa; şarap sirkeye dönse veya pis zeytinyağı sabun haline getirilse, geyik kanı miske dönüşse temiz olur. 
9- Bazı Davranışlar Yoluyla Temizleme: Harman dövülürken, arpa, buğday gibi şeylerin bilinmeyen bir miktarı hayvanların idrarı ile pislenirse, o pis miktara eşit veya daha fazla bir miktarı çıkarıldığı zaman, geri kalan bölüm temiz sayılır. Çünkü bunun bütününde temizlik asıldır ve muhakkaktır. Aynı şekilde yarısından azı veya bilinmeyen bir miktarı pis olan pamuk yığını da hallaç tarafından tamamen atılınca temizlenmiş olur. Eğer çoğunluğu pis ise temizlenmez. 
10-Boğazlama ve tabaklama yolu ile temizleme: İnsan ve domuz derileri ile küçük yılan ve fare gibi dersisi tebaklanmayacakların dışında, necis veya ölü hayvanları derileri tabaklanma ile temiz olur. Yine tabaklama, kokma ve bozulmayı önlüyorsa, topraklama ve güneşte tutma gibi hükmi bir tabaklama bile olsa, gaye hâsıl olduğu için temizleyicidir. Tabaklama ile temizlenen boğazlama ile de temizlenir. (Fethu'l-Kadir; 1/133, Durrü'l-Muhtar; 1/284, Meraki'l-Felah; 27
   Şafii mezhebine göre, temizleyiciler şunlardır: 
  1. Mutlak su: Pisliğin ve hadesin giderilmesi ve abdestin yenilenmesi gibi hususlar su ile gerçekleşir.
  2. Teyemmümde, bir farz için kullanılmamış ve bir şeye karışmamış temiz toprak.
  3. Tabaklama: Ölmüş bir hayvanın derisi tabaklanmakla temiz olur. Ölmüş hayvanın eti yenilsin veya yenilmesin arasında bir fark yoktur. Yalnız köpek ve domuz derisi tabaklansa da temiz olmaz. 
  4. Sirkeleşme: Şarabun içine bir şey konmadan sirkeye dönüşmesidir. Şarap kendiliğinden, yani içine herhangi bir şey atmadan kaynatmakla da olsa sirkeye dönüşürse, küpü ile birlikte temiz olur. 
Kaynak: Büyük İslam İlmihali
Muelif: Seyda Muhammed Konyevi (k.s) Hazretleri
 


 
  Bugün 49 ziyaretçi (65 klik) kişi burdaydı!  
 
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol