Kaplama ve diş dolgusu gusle mani midir?
İslam dini, insan için faydalı olan şeyleri mubah kılmış, zarar veren şeyleri haram veya mekruh olarak kabul etmiştir. Öyle ise buna bakarak çürüyen dişleri doldurmak veya kaplatmak, dökülen dişlerin yerine yeni dişler yaptırmak, insanın sağlığı ile yakından ilgili olduğu için yararlı ve mubah bir iştir. Diş yaptırmanın, kaplatmanın ve doldurmanın caiz olduğuna dair mezheb imamları ittifak etmişlerdir.
Bilindiği gibi, gusülde ağızın içini yıkamak, Hanefi mezhebine göre farz, Şafii ve Maliki mezheblerine göre sünnettir. Dolayısıyla diş dolgusunun gusle mani olmadığı, sadece Hanefi mezhebiyle ilgilidir. Her ne kadar muteber olmayan bazı kitaplarda: "Gusül esnasında ağzın içini yıkamak farz olduğu için, dolgu ve kaplama dişler gusle manidir. Onun için Şafii mezhebi taklit edilmesi lazımdır." demişlerse de onların bu hükümleri, fıkıh ilmi ile ilgisi olmayan bir hükümdür. Onun için bu konuda şüphe veya vesveseye kapılmanın hiçbir manası yoktur.
Nitekim Hanefi mezhebinin meşhur âlimlerinden Kasani, "Bedayiu's-Sanayi" isimli eserinde, diş dolgusuna fetva verir ve: "Kaplama, dişe tabidir. Tabiiyet de aslın hükmünü taşır." demiştir. Diş altınla ve gümüşle de kaplanabilir. Dişin gümüş ya da altın ile kaplanmasında da bir sakınca yoktur.
Yara ve sargı üzerine mesh yapıldığı gibi diş kaplatma, doldurma veya çekilen dişin yerine herhangi bir maddeden yapılan yeni bir diş takmanın abdest ve gusle hiçbir engeli yoktur.
Kaynak: Büyük İslam İlmihâli
Muelif: Seyda Muhammed Konyevi (k.s) Hazretleri
|